עיצוב מטבחים כפריים

אני מאמין שמטבח הוא גולת הכותרת של הבית. מטבח כפרי יוצר תחושה מזמינה, מעודד בישול ואפייה ואף משפר את איכות החיים של הדיירים. הוא מדיף ריחות נעימים ומקנה אנרגיות חמימות ומסורתיות. מעבר לכך, עיצוב מטבח בסגנון כפרי עולה בקנה אחד עם שאיפות מודרניות לניצול נכון של מקום וחלל.

חומרי גלם וסוג הגימור

מטבח כפרי מכניס חום ונשמה אל תוך הבית אולם יש לו גם לא מעט דרישות. ראשית, את המטבח יש לעצב בעזרת חומרי הגלם המתאימים. החומרים האידיאליים עבור עיצוב מטבחים כפריים הם עץ ועבודת יד. רצוי להעדיף עץ מלא וצביעה איכותית בשיטות מסורתיות, אולם גם תחליפים סינתטיים יכולים לעשות את העבודה. המטרה היא לשמור על האותנטיות של המטבח מבלי לפגוע באיזון הקדוש בין פונקציונאליות לאסתטיקה.
שנית, הקדישו תשומת לב רבה לפרטים הקטנים ובעיקר לגימור. זכרו להשקיע במסגרות של הדלתות,  בפרופילים ובכל אלמנט דקורטיבי הפונה כלפי חוץ. השתמשו במוטיבים קלאסיים הקיימים ברוב המטבחים, אך שלבו אותם בתכונות המיוחדות של העץ הטבעי. גם שימוש בפרזולים בעבודת יד יכול להתאים עבור עיצוב מטבחים כפריים. בעלי בתים המחפשים אחר מראה מחוספס יכולים לתת עדיפות לחלקי מתכת גסה, בעוד אחרים ישתמשו דווקא במוטיבים עדינים יותר.

רצפה, קירוי ותקרה

מטבח כפרי ברמה גבוהה מייצר הרמוניה בין הרצפה, פתרונות הקירוי ואפילו התקרה. המראה הטוטאלי של המטבח הוא זה שמכניס לתוכו ערך מוסף יוצא דופן. מי שמגיע למטבח כפרי המעוצב בסגנון כזה לא יכול להישאר אדיש אל התוצאה. מצד שני, חשוב מאוד לקחת בחשבון את פתרונות העיצוב השונים הרלוונטיים עבור הרצפה, הקירוי והתקרה. הרצפה היא למעשה עוד קיר בתוך המטבח וכך יש להתייחס אליה. חשוב להחליט מראש האם להשתמש בריצוף מאבן טבעית, התקנת פרקט, יישום בטון מוחלק או שילוב אריחים מצוירים. הבחירה צריכה להשתלב עם הקיר ובדירות חדשות גם עם התקרה.

המתכון לשילוב האידיאלי בין רצפה, קירוי ותקרה בתוך מטבח המעוצב בסגנון כפרי הוא רצפת עץ. את הקירות אפשר לחפות עם טפס, צביעה, לבנים, אריחי קרמיקה או עץ צבוע. רצפת עץ תורמת לאווירה החמה ואפילו מקלה על תחזוקה של המטבח בטווח הקצר והארוך. אפשרות אחרת היא להעדיף אבן טבעית על הרצפה, המעניקה למטבח מראה כפרי אך מיושן יחסית. על טעם ועל ריח אין מה להתווכח ולכן בהקשר הזה הטיפ הוא לעשות הכל כדי להימנע מעומס יתר.

מה לגבי תכנון ארונות?

מעצב פנים מקצועי יודע כי אף מטבח כפרי אינו שלם ללא תכנון ארונות. ארונות הם הרבה יותר מפתרון אחסון בתוך מטבח כפרי. לארונות יש נוכחות, הם עוזרים להבחין בין שטחים פתוחים בתוך החלל והשימוש בהם הוא יומיומי. במטבח גדול ומרווח יש לשלב יחידות נמוכות או ארונות עם דלתות זכוכית, אולם בכל מקרה המטבח הכפרי חייב להציג לראווה את הכלים, הצנצנות ושאר האביזרים.
לקראת סיום כדאי להתייחס גם אל משטחי העבודה והתאורה. בסופו של דבר, מטבח לא נוח אינו שווה את ההשקעה בעיצוב. מומלץ להתאים את משטח העבודה אל ארונות המטבח והריצוף, להשתמש בגוונים חמים ולשקול גימור מט או מחוספס המספק מראה חם. מבחינת תאורה, רצוי לתלות שנדליר מעל האי או שולחן האוכל בלבד.
העיצוב נקבע לפי צרכי הלקוח אולם הוא מבוסס על עקרונות אחידים. רצוי להכיר את העקרונות הללו לפני שמעצבים את המטבח ואף להשתמש בטיפים מקצועיים כדי לחסוך בעלויות, לקצר את לוח הזמנים ולהגשים את החלום.